
БЕЗБЕДНОСТ ДЕЦЕ У САОБРАЋАЈУ: ВАЖНА УЛОГА РОДИТЕЉА
ЛОЗНИЦА (28. СЕПТЕМБАР 2023) – Током летњих месеци малишани су најугроженија категорија учесника у саобраћају. Са саобраћајним образовањем се почиње већ у предшколском узрасту.
Деца су најрањивији учесници у саобраћају, а иако константно током школовања уче о саобраћају, стручно мишљење је да је неопходно са децом причати о овој теми и код куће, али и да родитељи сопственим понашањем пруже добар пример, јер деца уче посматрајући поступке одраслих.

Фото: Редакција
Кроз предмет Свет око нас у првом разреду деца започињу саобраћајно образовање, а затим се то наставља кроз градиво Природе и друштва. Учитељице уче ученике врстама саобраћаја, правилима понашања у саобраћају, кретању по коловозу, семафорској сигнализацији и саобраћајним знацима. Деца су нарочито угрожена у саобраћају током летњих месеци, када је већа слобода деце и мање обезбеђивање саобраћаја у зонама школа.
– Бити безбедан у саобраћају је у ствари много више од стицања знања и сналажења у одређеним ситуацијама јер то је пре свега жеља за променом ставова и понашања свих учесника у саобраћају – рекла је Ђурђина Симић, школски психолог у Основној школи (ОШ) „Вук Караџић“.

Фото: Редакција
Наша саговорница је објаснила да малишани тек око осме године живота развијају перцепцију и вештине процењивања удаљености возила. Проблем представља и дечје видно поље, које је уже од видног поља одраслих, али и пажња, која је током током повратка из школе смањена. Такође, сугестија запослених у школи је да се деца не довозе аутомобилима у школу јер то додатно отежава саобраћај и представља ризик од саобраћајних незгода.

Учитељица Гордана Симић апеловала је да одрасли морају да промене навике понашања јер деца уче угледајући се на родитеље. Истакла је да ученици имају доста теоријског знања, али да ипак крше нека правила учествујући у саобраћају. Деци је занимљиво да уче о саобраћају, нарочито када треба у ситуационим играма да примене теоријско знање.

Фото: Редакција
– Доста радимо и са дигиталним уџбеницима, тако да имају разних игрица што се тиче правила преласка и правила понашања у саобраћају, на раскрсницама итд. Едукацију добијају не само кроз наставу него и кроз разне игрице које су дате, јер у свакој наставној јединици кроз прилоге имамо са децом неки вид игре, прављење макета, или практично, извести их у град, показати раскрсницу, шта је опасно, шта није – објаснила је учитељица Мирјана Ћосић и указала да деца још током предшколског образовања започињу саобраћајно образовање.

Фото: Редакција
Лазар Ковачевић, ученик шестог разреда, освојио је трећу награду на Републичком такмичењу из технике и технологије прошле школске године, на којем има и градива у вези са саобраћајем, а за наш лист је оценио да је одраслима у саобраћају потребно више стрпљења и да се вози спорије како би се могло реаговати на непредвиђене ситуације.

Фото: Редакција
– У саобраћају мора много да се води рачуна, треба да знамо сва правила. Најважније је да се на пешачком прелазу, ако нема семафора или кад има семафора, свеједно, да се погледа лево-десно, па поново, да се крећемо левом страном пута ако нема тротоара, ако има, наравно по тротоару. Увек треба бити обазрив, када прелазе пешачки или иду негде у саобраћају, да не носе слушалице да би могли да чују ако неко труби или се нешто дешава – казао је Виктор Шакић, ученик ОШ „Вук Караџић“.

Фото: Редакција
Његов вршњак Сава Туфегџић објаснио је да му учење о саобраћају није било оптерећујуће већ занимљиво и да данашњи малишани могу искористити и дигиталну технологију за учење, те је он недавно играо компјутерску игрицу која је подразумевала прелазак на више нивое уколико се поштују саобраћајни прописи.

Фото: Редакција
– Ове године смо завршили ограђивање школског дворишта до магистралног пута Лозница–Шабац. Такође, прошле године поставили смо усмериваче који пешаке усмеравају, у ствари приморавају да пут прелазе на обележеном пешачком прелазу. А поред њих постављена су и два успоривача саобраћаја, такозвани лежећи полицајци. У плану нам је и санација предњег дела школског дворишта – рекао је директор ОШ „Вук Караџић“ Владан Андрић.

Фото: Редакција
Такође, руководство града Лознице чини активности које поспешују безбедност деце у саобраћају, с тим у вези је прошлогодишње постављање семафора на најфреквентнијим раскрсницама у близини лозничких средњих школа. Сарадња Министарства просвете и Министарства унутрашњих послова резултирала је присуством саобраћајног полицајца у близини сваке школе на територији наше земље.
Аутор: Кристина Милановић