Фото: М. Васиљевић

ПАРТНЕРСКИ ОДНОС СРБИЈЕ И ФРАНЦУСКЕ У ОБЛАСТИ КРИТИЧНИХ МИНЕРАЛНИХ СИРОВИНА

ЛОЗНИЦА (6. март 2025) – Макронова влада решена да искористи сопствени литијум

Размена искустава и добре праксе у области истраживања и експлоатације критичних минералних сировина између Француске и Србије биће кључна, узимајући у обзир да ће литијум и наредних година бити један од најважнијих критичних минерала. Поред изградње сопствених капацитета и сарадње са Србијом, Француска у тој области има сарадњу са још 11 земаља.

Фото: М. Васиљевић

У циљу зелене транзиције, Француска је одлучна у намери да развија сопствене ресурсе, производи батерије и електричне аутомобиле у својим фабрикама и да користи своја налазишта литијума.

Да би убрзала процес издавања дозвола, влада Емануела Макрона је прошле године доделила статус пројекта од националног значаја будућем руднику литијума ЕМИЛИ у региону Алије. „Бело злато“ ће се копати непосредно поред букових шума које због богатог диверзитета припадају европској мрежи Натура 2000.

Међуресорни делегат Владе Француске за набавку стратешких минерала и метала Бенжамен Галзо истиче да је литијум као сировина за производњу батерија за електричне аутомобиле неопходан за енергетску транзицију не само у Француској, него у Европи и целом свету и да ће према проценама Међународне агенције за енергију бити потребно 10 пута више литијума него данас.

Како преноси „Политика“, Галзо је рекао да су за испуњење зеленог програма, који подразумева напуштање фосилних горива, приоритет промене у ауто-индустрији и прелазак на електрична возила.

Фото: rts.rs / Министарство рударства и енергетике

Поред изградње сопствених капацитета, Француска има споразуме о сарадњи са 12 земаља, међу којима је и Србија. То, међутим, не значи да Париз жели наш литијум, како су погрешно навели поједини медији, већ сарадњу у домену одговорног рударења и прераде, што је за ЕУ императив.

Две земље су у августу прошле године потписале споразум о партнерству у области истраживања и експлоатације критичних минералних сировина, који за сада подразумева размену искустава и добре праксе.

„Ово је веома важна тема за Француску, Србију и Европу. Идеја је да развијамо своје ресурсе и разумем да је то жеља и српске владе. Желимо да размењујемо добру праксу у овој области која је кључна, јер знамо да ће литијум бити један од најважнијих критичних минерала наредних година“, изјавио је Галзо.

Француска има циљ да до 2030. године произведе два милиона електричних аутомобила, а његовом остварењу доприноси и компанија „Рено“ која тренутно користи никл-кобалт-манган батерије.

Аутор: Даница Павловић Ђуровић