
ПРИЛАГОЂАВАЊЕ ДЕТЕТА НОВИМ ОБАВЕЗАМА
ЛОЗНИЦА (31. август 2023) – Захваљујући предшколском програму већина малишана је апсолутно спремна за полазак у први разред. Струка истиче да је страх родитеља непотребан, као и да се може негативно oдразити на дете.
За улазак у школске клупе нове генерације ђака првака припремају се просветни радници, али и деца и родитељи, а струка истиче да је за успешно прилагођавање детета новој средини најважнији његов социо-емоционални развој, као и то да је свако дете индивидуа за себе.

Фото: ТВ Лотел
Сваки родитељ ђака првака стрепи од помисли како ће се дете прилагодити промени средине, новим другарима и прихватању ауторитета учитељице, али Ђурђина Симић, школски психолог у Основној школи (ОШ) „Вук Караџић“ и ОШ „Јован Цвијић“, истиче да је страх родитеља непотребан, чак може бити и негативно пројективан на дете.

Фото: Приватна колекција
Наша саговорница истиче да је захваљујући предшколском програму већина малишана апсолутно спремна за полазак у први разред. Такође наводи да није неопходно да деца знају да читају и пишу ћирилична и латинична слова, али јесте да умеју да их препознају и да имају развијену графомоторику. Последњих година, како је навела, уочен је слабији говорно-језички развој код великог броја деце, који је у директној вези са когнитивним, односно сазнајним развојем личности.
‒ Родитељи који су током раног детињства својим малишанима често читали бајке и приче неће имати никакав проблем са њиховим богатством речника. Та деца ће знати да препричавају омиљене приче, рецитују кратке песмице, сналазе се спонтано примењујући реченице у садашњем, прошлом или будућем времену, користе синониме, броје унапред и уназад до 20, оријентишу се у простору, логички закључују и слично ‒ казала је Симићева.
‒ Оно што је за прилагођавање новој средини и обавезама које доноси први разред основне школе најбитније је заправо социо-емоционални развој детета, који представља способност детета да контролише своја осећања и понашања, способност да разуме и осећања других ‒ навела је Симићева.
Савет школског психолога је да деци треба објаснити да их у школи не очекују само обавезе, већ и активности усмерене кроз игру и забаву, излети, екскурзије, посете музеју/позоришту, спортске и ваншколске активности.
‒ Приоритет је пустити дете да научи само по задатом распореду часова да пакује своје књиге, свеске, перницу (увек са унапред више зарезаних
оловака и бојица да не губе време током часа) у школску торбу. Родитељ је ту само да опомене, подсети и помогне, а не да то ради уместо ђака првака. Једино ће тако дете створити навику и одговорност за своје обавезе ‒ објаснила је наша саговорница.
Услед наставе на даљину због пандемије вируса корона усталиле су се одељенске групе на друштвеним мрежама, где је најчешће родитељско питање: „Шта деца имају за домаћи задатак?“. Струка оцењује да се на тај начин детету чини „медвеђа услуга“, јер говори о томе да дете не слуша на часу поруку учитеља о тој обавези и није дисциплиновано.
‒ Школама је неопходна двосмерна и конструктивна комуникација са родитељима ученика, коју ће одликовати узајамно поштовање и уважавање различитих перспектива. Једино таква сарадња може изродити квалитетну релацију ученик‒родитељ‒школа и ученика који је безбедан, опуштен, срећан и успешан и који је максимално испољио
све своје способности и вештине кроз основношколски период ‒ закључила је Симићева осврћући се на трагична дешавања у ОШ „Владислав Рибникар“ у Београду прошле школске године.
Суграђанка Маријана Драгојевић казала је за „Лознички недељник“ да узбуђења у њиховој породици поводом поласка ћерке у први развред не мањка иако су то већ прошли са старијим дететом. Последње дане августа су користиле да купују прибор за школу, а највећа бојазан је у вези са прилагођавањем детета у нову средину.

Фото: Приватна колекција
‒ Разговарали смо са сином о свим обавезама које га очекују, новим другарима и учитељици. Све схвата веома озбиљно, доста је самосталан, одговоран, тако да очекујем добар успех. Учитељицу сам упознала. Од ње очекујем да помогне мом детету да се што лакше уклопи у први разред, да му објасни све што му није јасно и да му буде подршка у свему ‒ објаснила је Тања Николић.

Фото: Приватна колекција
‒ Што се тиче размишљања и неких брига, немам их. Имала сам када је кретао у предшколско, с обзиром на то да је то био контакт са неким већим колективом, тада стварно јесам имала страх да ли ће се уклопити, сада и не из разлога што је „Вук Караџић“ школа школа која је имала ту праксу, и сад је има, а то је да пред крај предшколског деца упознају све три учитељице које ће бити потенцијалне учитељице када деца крену у први разред ‒ објаснила је суграђанка Наташа Обрадовић, која је додала да са нестрпљењем чекају приредбу којом ће старији ђаци школе дочекати прваке.

Фото: Приватна колекција
Лозничанка Марица Ђорђевић је указала на то да је полазак у школу детета важан корак за родитеље, не само за дете, као и то да значајну улогу у припреми детета за школу имају и остали чланови породице, али и васпитачи.

Фото: Приватна колекција
‒ А што се тиче страхова, главни је да не искриви кичму од ранца пуног књига, који већ у првом разреду буде претежак. И до сада је била врло самостална и одговорна, а сигурна сам да са поласком у школу њена самосталност и одговорност може достићи само виши ниво ‒ оценила је Ђорђевићева.
УНАПРЕЂИВАЊЕ ВАСПИТНОГ РАДА
Министарство просвете, науке и технолошког развоја упутило је школама Смернице за организацију и реализацију образовно-васпитног рада у школској 2023/24. години, где је посебно наглашено унапређивање васпитног рада са ученицима, наводи се у саопштењу истакнутом на сајту поменутог министарства.
Према саопштењу, први наставни дан биће организован кроз разговор и упознавање са планом рада, али и покретањем заједничких разговора са свим представницима школског живота, док ће прве наставне недеље бити приређена тематска настава у виду радионица усмерених на развијање емпатије, међусобног поштовања, сарадње и солидарности, да би у другој наставној недељи било спроведено иницијално тестирање у оквиру појединачних предмета.
Како се наводи, школе имају обавезу да предвиде самовредновање рада школе и опште атмосфере у школи, односно међуљудских односа, толеранције, безбедности ученика, сарадње са родитељима.
Завод за унапређивање образовања и васпитања је за ученике од петог до осмог разреда креирао нову наставну активност „Врлине и вредности као животни компас“, док ће у средњим школама пажња бити усмерена на изборне предмете којима ће се подржавати развој позитивних људских вредности, наводи се у саопштењу.
ПОЛИЦИЈСКИ СЛУЖБЕНИЦИ У ШКОЛИ
На сајту Министарства просвете налази се саопштење о одржавању радног састанка представника Министарства просвете и Министарства унутрашњих послова (МУП), у којем се истиче да ће полиција обезбеђивати све школе у Србији од 1. септембра, односно да ће полицијски службеници бити присутни у школским објектима пре, после и за време трајања наставе, али до закључења овог броја „Лозничког недељника“ представници МУП-а одговорни за наш град нису били у прилици да нам дају више појединости на ову тему.
Аутор: Кристина Милановић