Фото: Центар за културу „Вук Караџић” Лозница

СУСРЕТ ПРЕДУЗЕТНИЦА „ЖЕНСКИ ЕТНО-ХАБ“

ЛОЗНИЦА (19. март 2025) – Јединствени програми традиционалне манифестације „Свет жена – Емилија Поповић“

У Галерији „Мина Караџић“ приређен традиционалан сусрет предузетница у оквиру манифестације „Свет жена – Емилија Поповић“, коју организује лознички Центар за културу „Вук Караџић“.

Фото: Центар за културу „Вук Караџић” Лозница

Скуп окупио жене предузетнице из земље и региона у циљу јачања женског предузетништва, размене знања и промоције иновативних пословних модела.

У оквиру манифестације „Свет жена – Емилија Поповић“ у Галерији  „Мина Караџић“ у Вуковом дому културе одржан је сусрет предузетница, традиционалан програм посвећен женском предузетништву који организује Удружење пословних жена (УПЖ) „Креативна визија“ из Лознице у сарадњи са Удружењем пословних жена Србије (УПЖС), уз подршку Туристичке организације града Лознице (ТОГЛ).

Циљ оваквих сусрета који окупљају пословне жене и предузетнице из региона је јачање женског предузетништва кроз међугенерацијско повезивање, размену знања и промоцију иновативних пословних модела.

Скуп предузетница одржан прошле седмице отворила је градоначелница Лознице Драгана Лукић, која је нагласила колико је женско предузетништво важно за положај и унапређење жена у друштву, али и за локалну заједницу и развој привреде у Србији.

Фото: ТВ Лотел

– У савременим друштвима родна равноправност је услов одрживог развоја, али да би тако било, жене и мушкарци треба да имају једнаке приступе ресурсима и да једнако располажу оствареним резултатима, где би тај однос моћи био изједначен. Наша држава је у последњих десет година заиста доста урадила по питању унапређења положаја жена, најпре кроз усвајање Закона о родној равноправности, о иницијативи о учешћу жена у различитим сферама живота, доношењу Закона о спречавању насиља, али и укључивањем жена као доносилаца одлука на свим нивоима – рекла је градоначелница Лознице, додајући да је међу кључним помацима важно издвојити законске регулативе и институционалну подршку.

– Усвојене су бројне законске промене које се односе на унапређење заштите жена од насиља, као и обезбеђивање равноправности на тржишту рада. Закон о равноправности полова је постао основ за оснаживање жена у економији али и политици, као и Закон о спречавању насиља над женама у породици, пружају снажну правну заштиту и осигуравају боље услове за превенцију и елиминацију насиља – рекла је Лукићева.

У Србији се женско предузетништво интензивно развија почетком 21. века, а разлози за улазак у предузетничке воде разликовали су се код жена и мушкараца. Код жена су разлози најчешће егзистенцијалне природе, док су мушкарци у предузетништву видели шансу за лични успех, напредак и већу зараду, рекла је Лукићева. Осврнувши се на резултате истраживања у 2022. години у предузетништву, навела је и како данас изгледа женски профил предузетнице. Казала је да данас просечне предузетнице имају између 45 и 63 године, удате су и мајке деце старије од 15 година, поседују микропредузеће и најчешћа област којом се баве су услуге. Раде на нивоу локалне заједнице, евентуално на регионалном нивоу.

– Баш из тих разлога наша је обавеза да наставимо да унапређујемо правни оквир имплементацијом јавних политика и пружањем подршке женама у свим областима живота, а посебно економском оснаживању. Програми који се односе на едукацију жена, посебно у области дигиталних технологија, предузетништва и стручног усавршавања, настављају да расту, чиме се женама омогућава већа економска независност, али и, што је веома важно, равноправан приступ тржишту рада – казала је градоначелница.

Лукићева је подсетила да поред поменутих законских регулатива Србија издваја значајна средства за покретање, али и јачање женског предузетништва, чиме показује колико је сегмент економског оснаживања жена важан. Како је рекла, у Лозници постоје жене  предузетнице које својим примерима инспиришу и покрећу целокупну заједницу. Неке од њих носиоци су признања за најуспешније предузетнице у Србији и својим радом и производима на најлепши начин промовишу Лозницу, а уједно су и пример добре праксе младим женама и онима које се двоуме да ли да уплове у предузетничке воде, рекла је градоначелница.

Све присутне на скупу су поздравиле директорка ТОГЛ-а Снежана Перић, председница УПЖ „Креативна визија“ Славица Тешић и директорка Центра за културу „Вук Караџић“ Снежана Нешковић Симић, која је рекла да јој је драго што са „Креативном визијом“ и УПЖС имају дугу, успешну сарадњу и што сваке године на манифестацији учествују и предузетнице.

Фото: ТВ Лотел

– Оне су редовне учеснице наших програма свих ових година јер, ипак, и предузетнице су део ове женске приче и из њиховог угла чућемо како се сналазе у свом бизнису. „Свет жена“ је јединствена манифестација која већ траје 24 година, а од ове године носи име Емилије Поповић, наше драге суграђанке која је била докторанд на српском језику и књижевности Универзитета у Новом Саду и требало би је кроз сваки програм поменути јер желимо да је град Лозница никада не заборави – рекла је Нешковић Симић.

Фото: ТВ Лотел

Директорка ТОГЛ-а Снежана Перић подсетила је на скупу да један дан манифестације „Свет жена“ сваке године заједно са Центром за културу „Вук Караџић“ посвећује женском предузетништву. То је програм који организује „Креативна визија“ из Лознице у циљу оснаживања жена да узму што веће учешће у промовисању нашег града на различите начине.

Перићева је том приликом подсетила да је УПЖ „Креативна визија“ основано 2011. године, а да су претходно предузетнице радиле као секција женског предузетништва у оквиру Општег удружења предузетника Лознице.

Фото: ТВ Лотел

– Морам да нагласим да када причам о туризму, више од 80% запослених у туризму чине жене, тако је и у нашој ТОГЛ, где су 80% жене, али жене предузетнице се углавном баве услугама, креативним индустријама и то је оно што је изузетно значајно за развој туризма. Сваке године долазе нам у госте жене предузетнице из бројних градова, тако су и ове године присутне гошће из Тузле, Београда, Ваљева, Шапца и других места, а домаћини искористе ту прилику да их упознају са новинама у Лозници, односно да им туристичким обиласком покажу све новитете када је туризам у питању – рекла је директорка ТОГЛ-а.

У оквиру Сусрета предузетница одржан је целодневни програм под називом „Женски етно-хаб“; реч је о новом и иновативном приступу економском оснаживању жена који им пружа подршку кроз дигитално образовање, бољу видљивост на тржишту и развој социјалног предузетништва. Овај пилот-пројекат биће спроведен у Лозници од маја до децембра ове године.

Фото: ТВ Лотел

Том приликом, директорка УПЖС Драгана Панајотовић представила је WIN пројекат „Унапређење положаја жена на тржишту рада у периферним индустријским регионима“, који се спроводи у оквиру Међурегионалног програма земаља Дунавског региона, а суфинансира га Европска унија. Овај пројекат се уз подршку Града Лознице, ТОГЛ-а као  придруженог стратешког партнера на пројекту, спроводи на територији Лознице са циљем оснаживања бољег положаја жена.

Тим поводом, Снежана Перић је назначила да су на скуп позване велике компаније из Лознице, а жене које се баве рукотворинама изложиле су своје радове, са намером да у директном разговору уђу у преговоре да за њих праве корпоративне поклоне и наменске сувенире, што је велики подстрек њиховом оснаживању.

Од прошле године на скупу предузетница додељује се титула „најмаме“ са циљем да се једна мајка предузетница учини видљивом. Титулу најмаме за 2025. годину понела је Маријана Јанковић, фризерка из Бање Ковиљаче, мајка шесторо деце, којој је том приликом градоначелница Лознице Драгана Лукић уручила пригодан поклон.

Фото: ТВ Лотел

– Поносна сам на своју децу и на то што се држава сетила да додељује такво признање мајкама које су желеле да имају толико деце. Искрено, овим послом се нисам бавила све док нисам њих извела на прави пут. Најстарија кћерка има 20 година, најмлађе близнакиње 12, тако да су и оне већ поприлично самосталне и могу да се посветим послу – рекла је најмама у овој години.

Посебан део програма сусрета предузетница био је панел посвећен дигиталној едукацији и циркуларној економији који ће женама омогућити да савладају вештачку интелигенцију у маркетингу, како да науче да оптимизују присуство на друштвеним мрежама и стекну вештине за бољу продају и промоцију.

У вечерњим сатима у простору Галерије „Мина Караџић“ приређено је предавање о моди 19. и 20. века и еманципацији жена под називом „Шик диван“ на којем је говорила Смиљана Попо, ауторка серијала „Београд за почетнике“ и „Србија за почетнике“.

Манифестација посвећена женама и њиховом стваралаштву у различитим областима завршена је у петак у Сталној поставци слика Миће Поповића и Вере Божичковић Поповић обележавањем Светског дана поезије, где ће бити приређен програм Омладинског одбора Матице српске.

Аутор: Сања Димитрић Нешић