
NA AUTOMOBILIMA OBAVEZNA ZIMSKA OPREMA
Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, zimska oprema na vozilima obavezna od 1. novembra ove do 1. aprila sledeće godine. Redovan servisni pregled vozila i uređaja za klimatizaciju, provera akumulatora, sipanje antifriza i tečnosti za vetrobransko staklo i upotreba pneumatika i opreme za vožnju u zimskim uslovima su obaveza svakog vozača.
LOZNICA (2. novembar 2020) – Pošto se automobil „opustio“ tokom leta i jeseni, kada zahteva manje angažovanja, sada je vreme da bude detaljno proveren,ali i da njegov vlasnik obezbedi sve što je neophodno za sigurnu zimsku vožnju kako to nalažu i zakonske odredbe, a sve to ima za cilj da doprinese većoj bezbednosti u drumskom saobraćaju.
Hladno vreme, klizavi kolovozi, so i pesak na putu, sve nas to čeka u narednim danima. Sitni problemi koji nisu predstavljali veliku teškoću za vozilo proteklog leta, pogoršaće se saprvim hladnim danima: dotrajali akumulator, iskrzani brisači, loše svećice, neispravan grejač zadnjeg stakla, zapušeni filteri…
Pravilna priprema vozila za zimu automobilistima će pomoći da im predstojeći period prođe sa što manje neprijatnosti. Rani vesnik zime u Srbiji su i redovi ispred vulkanizerskih radnji jer mnogi vozači već zamenjuju letnje gume na njihovim automobilima kako bi izbegli gužve.

Foto: TV Lotel
Zimske gume, osim što su zakonska obaveza, imaju i brojne prednosti kada se temperatura spusti ispod sedam Celzijusovih stepeni – pre svega bolje prijanjaju i imaju mnogo kraći zaustavni put, što nekada može da bude presudno.
Cene zimskog pneumatika se kreću u rasponuod 3500 do 20.000 dinara u zavisnosti od tipa vozila i proizvođača, a nije na odmet podsećanje da se na gumama ne sme štedeti, pa je svakako suvišno pitanje da li se zimski pneumatici moraju staviti na sva četiri točka.
Tu je antifriz,čiju efikasnost treba proveriti,a po potrebi zameniti tečnost u sistemu za hlađenje.Takođe je neophodno obezbediti i dovoljno tečnosti za vetrobransko staklo, zaštitu gumenih delova, metlice brisača,brave,zatim proveriti ispravnost svetlosnih pokazivača pravca, sistema za grejanje i ventilaciju, a treba nasuti i potrebnu količinu aditiva za dizel goriva namenjena automobilima za čije motore je potreban taj energent.
Kako je za „Loznički nedeljnik“ rekao Ivica Marković iz Auto-servisa i auto-delova „Vagen“ u Loznici, prilikom pripreme vozila za zimsku sezonu najbitniji je redovan servisni pregled vozila, koji pre svega podrazumeva proveru antifriza, čija bi optimalna temperatura trebalo da bude od minus 20 do minus 25 stepeni Celzijusove skale.
– Mi u Auto-servisu „Vagen“trudimo se da na vreme obavestimo naše klijente da je došlo vreme za zamenu fluida u smislu provera ulja i antifriza, a ukazujemo im i na ostalo što bi trebalo da se obavi na njihovom automobilu –rekao je naš sagovornik.

Foto: TV Lotel
Objasnio je da se to odnosi na zamenu pneumatika ukoliko im je dubina šare ispod minimalnih četiri milimetra, propisanih zakonom, i svakako savetuju kupovinu sve četiri nove gume, zatim metlice brisača, od kojih su najkvalitetnije sa grafičkom gumom kako pri jakom mrazu ne bi došlo do njihovog krzanja i pucanja, a vlasnici automobila bi to trebalo da imaju u vidu i da sve potrebno već sada obave kako bi izbegli gužve“.
– Provera akumulatora u cilju brzog i pravilnog pokretanja motora vozila, kao i svećica kod „benzinaca“ i grejača motora kod „dizelaša“ neizostavni su deo briga vozača, ali i provera prednjeg trapa automobila, naročito letve volana, sistema upravljanja i stabilnosti kočionog sistema vozila,veoma su važni jer sve to utiče na bezbednost vožnje automobila – naglasio je Marković.
Za svako vozilo propisana je i odgovarajuća vrsta antifriza kako ne bi došlo do oštećenja motora, a u ponudi je nekoliko vrsta, gde je takođe bitna i provera starosti antifriza.
– Najbolje je u automobil sipati onaj antifriz koji je proizvođač propisao, postoje tri-četiri osnovne vrste G11, G12, G12 PLUS I G13 – objasnio je naš sagovornik i dodao da ukoliko se desi da se auto zaledi u zimskom periodu ili dolazi do problema sa startovanjem motora, najbolje je sačekati topliji deo dana ili pozvati servis da reši problem, dok je, kako je ukazao, za obezbeđivanje bolje vidljivosti potrebno sipati tečnost za pranje vetrobranskog stakla, čija bi temperatura trebalo da bude identična temperaturi antifriza.

Foto: TV Lotel
– Tečnost za vetrobranska stakla takođe mora da ispunjava norme za niske temperature, ali treba obratiti pažnju na izbor proizvođača, najbolje je da su domaći jer se kod nekih inostranog porekla dešava da se merenjem utvrdi da temperatura tečnosti ne dostiže onu koja je navedena na deklaraciji. Takođe, treba biti oprezan i pri odabiru zimskih guma, a pažnju treba obratiti na datum njihove proizvodnje jer ima i onih koje ne ispunjavaju potrebne uslove – ukazao je Marković.
Posedovanje odgovarajuće opreme za vožnju u zimskim mesecima je od presudnog značaja, a jedna od najvažnijih svakako su zimske gume na sva četiri točka, dok je u uslovima leda i snega na kolovozu neophodno na pneumatike postaviti lance.
Blagovremena i odgovarajuća priprema vozila pred zimsku sezonu je zakonska obaveza vozača, ali i neophodan preduslov koji doprinosi bezbednosti svih učesnika u drumskom saobraćaju, o čemu govore iskustva vozača i statistički podaci o broju i uzrocima saobraćajnih nezgoda u zimskom periodu.
Autor: Zoran Živanović