
POČELO POLAGANJE OGLEDNOG TESTA DRŽAVNE MATURE
Danas polažu test iz srpskog jezika, sutra iz matematike, a u petak će biti realizovan test iz stručnih predmeta kako bi se proverilo znanje učenika iz stručnih predmeta koji su bili obuhvaćeni programom nastave u prethodne dve školske godine. Prema planu Ministarstva prosvete državna matura biće uvedena u obrazovni sistem 2022. godine i predstavljaće važan korak ka kvalitetnijem obrazovanju.
LOZNICA (28. oktobar 2020) – Srednja škola „Sveti Sava“ u Loznici jedna je od 101 srednje škole u Srbiji u kojoj se realizuje prvo ogledno testiranje („pilotiranje“) državne mature za učenike trećeg razreda koje sprovodi Ministarstvo prosvete uz podršku tima Projekta državne mature kako bi se srednjoškolci upoznali sa budućom procedurom njenog polaganja.
Plan Ministarstva prosvete je da se kroz prvi pilot projekat „pilotiraju zadaci“ čiju valjanost će proveravati Ministarstvo, nakon čega bi u maju iduće godine trebalo da bude realizovano pilotiranje državne mature kojom će biti obuhvaćene sve srednje škole na teritoriji Republike Srbije u kojima će u junu 2022. godine za sve srednjoškolce biti realizovana i prava državna matura.
Projekat pilotiranja državne mature od 28. do 30. oktobra biće organizovan u 50 gimnazija, 48 stručnih srednjih škola i tri umetničke srednje škole u Srbiji.
Direktorka Srednje škole „Sveti Sava“ Jelena Mirković rekla je da danas učenici trećeg razreda smera tehničar za zaštitu životne sredine polažu test iz srpskog jezika, a najznačajnija novina u okviru državne mature iz tog predmeta je da srednjoškolci ne polažu test kroz pismene sastave na zadate teme, već rešavaju test od 20 zadataka koji je isti na nivou cele Republike.
Sutra će učenici polagati test iz matematike, dok će u petak biti realizovan test iz stručnih predmeta u cilju provere njihovog znanja iz stručnih predmeta koji su bili obuhvaćeni programom nastave u prethodne dve školske godine.
„Jedina smo škola u Srbiji gde se pilotiranje realizuje za učenike smera tehničar za zaštitu životne sredine, a Ministarstvo je podelilo škole i obrazovne profile sa namerom da se pilotira što veći broj zadataka“, istakla je Mirkovićeva.

Foto: TV Lotel
Pilotiraće se završni ispit i sve tri vrste mature – opšta, stručna i umetnička, kako bi se proverio kvalitet ispitnih zadataka sa ciljem da se na vreme uoče i otklone eventualni propusti i nedostaci, ali i da se učenici naviknu na testiranje tog tipa.
Pilotiranje stručne mature se sprovodi u trogodišnjim srednjim stručnim školama, dok se opšta matura pilotira u gimnazijama gde pored testa iz srpskog i matematike učenici polažu opšte obrazovne predmete (biologija, fizika, hemija, istorija ili geografija) u zavisnosti od izbora fakulteta za dalje školovanje.
„Učenici, kako iz gimnazije tako i iz bilo koje četvorogodišnje stručne škole, mogu da upišu bilo koji fakultet s tim što će polaganje stručne mature biti potvrda završetka srednjoškolskog obrazovanja, dok će u okviru opšte mature polagati samo one predmete koji su im potrebni za upis na fakultet“, precizirala je Mirkovićeva.
Naglasila je da je projekat državne mature od nacionalnog značaja i da će, ukoliko bude sproveden na odgovarajući način, pružiti brojne olakšice za učenike.
Istakla je da će đaci, prema predviđanjima Ministarstva prosvete, moći da se u roku od dve godine po završetku srednjoškolskog obrazovanja prijave i polažu jedan od opštih obrazovnih predmeta, odnosno da će im taj rok koristiti ukoliko se predomisle i promene fakultetsko opredeljenje.
Oni koji ne upisuju fakultet polagaće samo stručnu maturu.
Srednja škola „Sveti Sava“ u Projektu pilotiranja državne mature biće ogledna škola koja će kasnije sprovoditi obuke u drugim srednjim školama iz našeg regiona.
Prema planu Ministarstva prosvete matura će biti uvedena u obrazovni sistem 2022. godine i predstavljaće važan korak ka kvalitetnijem obrazovanju.
Istovetan ispit za sve učenike koji završavaju srednju školu omogućiće objektivnu proveru njihovih postignuća, a time i objektivnu proveru kvaliteta obrazovanja.
Istovremeno, državna matura trebalo bi da doprinese podizanju nivoa ravnopravnosti i jednakosti u obrazovnom sistemu i povećanju obuhvata za upis na visoko obrazovne ustanove.
Autor: Danica Pavlović